Beginnen met bezorgen, waar moet u aan denken?

De groeiende vraag van bezorgservices maakt de optie om te gaan bezorgen voor veel horecaondernemers aantrekkelijk. En nu u minder gasten kunt ontvangen in uw restaurant, wordt dit alleen nog maar aantrekkelijker. U vergroot uw bereik, dus u trekt nieuwe klanten aan. Maar voor bezorgen geldt: doe het goed of doe het niet. Want niemand zit te wachten op slappe, koude patat of een ongare pizza. Bereid u dus organisatorisch goed voor. Waar moet u dan aan denken als u begint met bezorgen? Lees het hier!

Hoe gaat u het verkopen? Kassasysteem en bezorgplatforms

Vrij cruciaal als het aankomt op geld verdienen en dit goed wegboeken: wat voor kassasysteem gaat u aanschaffen? Kassasystemen zoals Lightspeed bieden de mogelijkheid om (eigen) bestelplatforms te integreren. Dit is ideaal wanneer uw klant altijd en overal eten wil kunnen bestellen en betalen. Maar kiest u voor een bestelplatform op uw eigen site of gaat u gebruikmaken van een externe bezorgplatform zoals Thuisbezorgd of Uber Eats? Zorg ervoor dat u de voor- en nadelen goed op een rijtje zet voordat u deze keuze maakt. U kunt uw kansen ook spreiden en voor meerdere platforms gaan. Denk er dan wel aan dat bijvoorbeeld Deliveroo een andere doelgroep heeft dan Thuisbezorgd. Sluit dus aan bij de voor uw concept meest passende dienst!

Bezorgvervoer: welk vervoersmiddel zet u in?

Als het gaat om bezorgen, moet u allereerst bepalen of u de bezorging zelf gaat doen of dat u dit door een externe bezorgservice laat doen. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. Zo heeft u wanneer u het zelf doet meer controle over uw formule en bent u bij een externe service commissies kwijt. Daarna komt de keuze: welk vervoersmiddel kiest u? Dit hangt af van de grootte van het bezorggebied. Een auto komt natuurlijk een stuk verder dan een scooter of een fiets, maar is veel duurder in aanschaf. Denk bij ook aan de eventuele optie voor leasen. Houd bij het maken van de keuze voor een vervoersmiddel rekening met kosten voor de verzekering, benzine, maar ook voor personeel. Zo heeft een ebike als extra voordeel dat u ook met jonge medewerkers vanaf 15 jaar kunt werken.

Inrichting van uw pand: bezorghoek en apparatuur

Als de maaltijd klaar is, moet er direct iemand op de scooter of fiets stappen. De productie moet dus zo efficiënt mogelijk zijn, om uw klanten een verse maaltijd te garanderen. Een aparte bezorghoek is daarom vaak geen overbodige luxe. Dit is een ruimte waar apart het eten bereid wordt en de bestellingen binnenkomen voor de online bezorging. Maak een goede schatting van het aantal bestellingen dat u erbij gaat krijgen. Kunt u de piekdrukte aan of heeft u extra keukenapparatuur nodig, zoals een grotere bakwand of een pizzaoven met een hogere capaciteit?  Heeft u hierbij advies nodig? Neem contact op, wij helpen u graag!

Warmhoudplaten en warmhoudtassen

Warmhoudplaten die vaak worden verwarmd tot zo’n 85 graden, zijn erg belangrijk als het aankomt op het warm houden van de bestellingen tot aan de bezorging. Tijdens de bezorging houden speciale thermische tassen het eten langer warm. Investeer hierin, uw klanten zullen u dankbaar zijn. Zeker aan het begin is een goede indruk cruciaal en worden foutjes als koud eten algauw afgestraft met een negatieve review op uw site of op het bezorgplatform. En als u toch bezig bent met inpakken, denk dan ook direct aan duurzaam verpakkingsmateriaal mét logo. Voorzie bezorgmaaltijden bijvoorbeeld van een wrap of sticker in de stijl van uw restaurant. Dat ziet er algauw een stuk representatiever uit!

Maak een apart bezorgmenu

Het is lastig om bepaalde producten bij bezorging goed te houden. Zo wordt friet gauw slap, en is soep minder praktisch vanwege morsgevaar. Ook is het bij bezorgen aan te raden om maaltijden te kiezen die relatief vlug te maken zijn, zodat u relatief veel orders aankunt. Bezorg dus niet alle menu-items ook aan de deur, maar maak hiervoor een apart menu met voor bezorging geschikte gerechten. Probeer de lat niet meteen te hoog te leggen, u kunt het menu later altijd nog uitbreiden.

Laatste tip: bereken kosten altijd door!

Start u met bezorgen, dan komen er zoals u heeft gelezen een hoop kosten bij kijken. Denk aan het herinrichten van uw pand, het inrichten van bezorgsystemen, de kosten voor het vervoer en bezorgpersoneel. Zorg er dus altijd voor dat u de kosten doorberekent in de verkoopprijs van uw product! De meeste mensen vinden het absoluut niet erg om en paar euro meer te betalen voor bezorgkosten. Ook kunt u ervoor kiezen om een minimaal bestelbedrag in te stellen. Kortom, denk goed na over uw personeels- en prijs- beleid, want bezorging verandert uw hele business!

Hulp nodig bij het herinrichten van uw horecakeuken voor bezorging?

Royal Matic is dé specialist in horecakeukens. Wij helpen u graag met het zo efficiënt mogelijk inrichten van uw keuken, zodat uw bezorgconcept zeker weten slaagt. Binnen een dag kunnen wij uw keuken inrichten voor uw nieuwe service! Ook leveren wij snel tijdelijke apparatuur, zoals een XLT grill lopende band oven. Neem contact op voor advies!

terug naar overzicht